Buster Keaton: KENRAALI (The General, 1926, 67 min, S, USA)

Tavoite

Hahmottaa ajallisesti elokuvan synty ja varhaiset kehitysvaiheet.

Ymmärtää elokuvakerronnan kehittyminen.

Nähdä elokuvien narratiivinen merkitys yhteiskunnan kuvaajana.

Elokuvan synty

Liikkuvan kuvan illuusio on kiehtonut ihmisiä jo pitkään ennen elokuvan keksimistä. Erilaisia optisia leluja, joissa stillkuvien avulla luotiin liikkuvan kuvan illuusio oli ollut olemassa jo pitkään.

1800-luvulla suosittuja olivat mm. thaumatrooppi, fenakistiskooppi, zoetrooppi ja praksinoskooppi.

Vuonna 1895 Lumièren veljekset järjestivät ensimmäisen elokuvanäytöksen Pariisissa. Vaikka veljekset olivatkin esitelleet elokuvakonettaan jo maaliskuussa, pidetään joulukuun 28. päivänä maksavalle yleisölle järjestettyä näytöstä elokuvan virallisena alkupisteenä. Elokuva oli kuvattu veljesten isän tehtaalla ja oli nimeltään Työläiset lähtevät
tehtaasta (La Sortie de l’Usine Lumière à Lyon, 1895). Pituutta elokuvalla oli 46 sekuntia.

Lumière-veljesten aikana filmirullat olivat noin 30–60 sekunnin mittaisia. Kamerat olivat kömpelöitä, joten niitä ei voinut liikutella. Tarkentamis- tai lähikuvien mahdollisuutta ei ollut ja valo-olosuhteiden oli oltava optimaaliset. Varhaisia elokuvia luonnehdittiin liikkuviksi valokuviksi tai impressionistisiksi maalauksiksi. Elokuvan alkuvuosia kutsutaankin usein atraktioelokuvan ajaksi, sillä katsojat tulivat lähinnä hämmästelemään liikkuvaa kuvaa.

Suomen suuriruhtinaskunnassakin, nykyisessä Helsingin kaupungintalossa, ensimmäinen elokuvanäytös saatiin kokea jo vuonna 1896, kun keksintöä haluttiin esitellä myös Venäjällä.

Elokuvan kerronta kehittyy

Elokuva kehittyi kuitenkin hyvin nopeasti omaksi taiteenmuodoksi. Tekijät ottivat aluksi vaikutteita eri taidelajeista kuten teatterista, oopperasta ja kirjallisuudesta. Renessanssin ajan taidemaalareiden kuuluisista teoksista tehtiin ”eläviä” versioita elokuvan muodossa. Elokuvien valaistusta ja sommittelua kopioitiin näiltä vanhoilta mestareilta ja esimerkiksi 1910-luvulla oli suosittua jäljitellä Caravaggion ja Rembrandtin maalauksia sekä ”chiaroscuro” tekniikkaa.

Teatterimaailmasta tutut henkilöhahmojen arkkityypit olivat vahvasti esillä näissä varhaisissa elokuvissa, sillä elokuvat olivat mykkiä. Lisäksi laajat kuvakulmat vaativat näyttelijöiltä suuria eleitä ja ilmeitä. Katsojan oli tunnistettava hahmon tyyppi, siksi tuli olla selvää miten elehtii köyhä ihminen, tiedemies tai vaikkapa hieno nainen.

Tekniikka ja kuvakerronta kehittyivät vauhdilla mahdollistaen elokuvien pitemmän keston. Juonen kulkua avitettiin kuvien väleihin sijoitetuilla teksteillä sekä elokuvien esityksissä soitettavan musiikin keinoin. Kuvakerronta alkoi hyödyntää vaihtelevia kuvakulmia, eri kuvakokoja ja jopa trikkejä.

Ranskalainen taikuri Georges Méliès mielletään usein ”fiktiivisen elokuvan” isäksi. Hän kehitti ensimmäisten joukossa nimenomaan uudenlaisia tekniikoita. Hän kokeili erilaisia trikkejä, illuusioita sekä värjäsi käsin filmiruutuja luodakseen miehikuvituksellisia antasiamaailmoja valkokankaalle. Hänen kuuluisin elokuvansa on 14 minuutin mittainen Matka kuuhun (Le Voyage dans la lune, 1902).

 

 

Narratiivisuus ja tarinat yhteiskunnasta

1900-luvun alussa eurooppalaiset suurvallat hallitsivat isoa osaa maailmasta. Myös Yhdysvallat oli laajentanut merkitystään imperialististen maiden joukossa. Useita keksintöjä julkaistiin kuten radio, puhelin, lentokone ja auto. Ihmisten liikkuminen maiden välillä kasvoi, lisäten uusien keksintöjen, taiteenlajien ja kulttuurien tunnettuutta. Tietoa oli saatavilla enemmän kuin aiemmin.

Varhaiset elokuvat olivat nimenomaan dokumentaarisia taltiointeja ympäröivästä maailmasta, mm. Työläiset lähtevät tehtaasta tai Juna saapuu asemalle. Aluksi kuvattiin omaa lähiympäristöä, mutta pian elokuvien aihepiirit laajenivat entisestään. Tavallisen kansan ulottuvilla oli yhtäkkiä kuvia eri mantereilta sekä tarinoita eri kulttuureista ja historiasta.

Kuten Jean Paul Gustave Ricœuin kertomusteoria toteaa, maailmamme on täynnä tarinoita ja ihmiskunnan historia koostuu nimenomaan tarinoista. Elokuvan narratiivinen merkitys onkin ollut läsnä jo alusta saakka. Sanomalehtiä luettiin ahkerasti, mutta liikkuvat kuvat elokuvateattereissa toivat ihmisten eteen yhteiskunnallisia epäkohtia aivan uudella tavalla. Elävän kuvan kosketusvoima herätti ymmärrystä ja yhteiskunnallinen keskustelu kävi vilkkaana.

Hyvin nopeasti keksittiin hyödyntää myös elokuvan valistuksellista puolta, jonka avulla pyrittiin sivistämään katsojia ja kohentamaan kansan moraalia.

Kiinnostavaa onkin pysähtyä pohtimaan, mikä varhaisen elokuvan narratiivi lopulta on?

Miltä maailma olisi näyttänyt jos näkökulma olisi ollut jonkun muun?

Kenraali (The General, 1926)

Kenraali on mykkäkomedia, joka sijoittuu Amerikan sisällissodan aikaan. Elokuva mainitaan yleisesti Buster Keatonin ohjaamana mestariteoksena, vaikka ohjaajia elokuvassa todellisuudessa oli kaksi. Keatonin lisäksi toisena ohjaajana toimi Clyde Bruckman, joka oli Keatonin yhteistyökumppani useissa elokuvissa. Bruckmanista ei koskaan tullut yhtä nimekästä tekijää kuin Keatonista.

Kenraali elokuvassa veturinkuljettaja (Keaton) lähtee pelastamaan mielitiettyään ja The General -veturiaan roistojen kynsistä. Juoni perustuu vuoden 1862 tapahtumaan, joka tunnetaan nimellä ”suuri veturijahti” (The Great Locomotive Chase).

Busten Keaton oli mykkäelokuvakauden yksi suosituimpia ja arvostetuimpia näyttelijöitä ja ohjaajia. Hänen tavaramerkkinsä oli ilmeettömät kasvot, josta lempinimi ”Suuri kivikasvo” (The Great Stone Face).

Pohdittavaksi

Varhainen elokuva -kooste

Elokuvakooste Varhainen elokuva kokoaa yhteen kourallisen elokuvahistorian kuuluisia ensimmäisiä elokuvia. Koosteen saat käyttöösi kirjautumalla CinEd-palvelun käyttäjäksi. Se on maksutonta:

https://platform.cined.eu/cined/fi/films/le-cinema-des-origines

Englanninkielinen oppimateriaali koosteeseen: https://platform.cined.eu/uploads/ddde0f3b7636ff96efcfebb187fe6cfa.pdf

 

Elokuvan historiaa ja työpajoja selkeästi:

https://www.kulttuurivalve.fi/images/Lastenkulttuuri/Elokuvakoulu/Menetelmoppaat/PDF/aikamatka_elokuvaan_web.pdf

 

  • Millaisia ajatuksia varhaisten elokuvien katsominen sinussa herätti?
  • Miltä varhainen dokumenttielokuva sinusta vaikutti?
  • Miltä tuntui katsoa vanhaa fiktiota?
  • Opitko uutta?

 

Kenraali

Ennen elokuvaa

Tutki elokuvan julisteita.

  • Millaiselta elokuva julisteiden perusteella vaikuttaa?

Elokuvan jälkeen

  • Oliko elokuva sinulle tuttu entuudestaan?
  • Etsi verkosta tietoa elokuvan eri lajityypeistä (genre).
  • Mitä lajityyppiä Kenraali mielestäsi edustaa?
  • Mitä tämän/näiden lajityyppien elementtejä elokuvassa on?
  • Etsi tietoa Amerikan sisällissodasta.
  • Ketkä yleisimmän tarinan mukaan ovat sisällissodan sankareita ja ketkä roistoja?
  • Kumman puolen näkökulmasta Kenraali elokuva on kuvattu?
  • Kirjoita lyhyt teksti elokuvan juonesta toisen osapuolen näkökulmasta.
  • Aikaisemmalla luentokerralla olette toteuttaneet Lumiére minuutin
  • (https://www.cinemacentansdejeunesse.org/en/lumiere-minutes.html)
  • Kuvaa oma Lumiére minuuttisi jostain toisesta näkökulmasta.
  • Miten elokuvasi eroavat toisistaan?