Vittorio De Sica: MILANON IHME (Miracolo a Milano, 1951, 93min, S)

Tavoite

Elokuvan voima luoda toivoa ja ruokkia fantasioita.

Millaisia narratiivisia valintoja elokuvakerronnassa tehdään?

 

Italia ja toinen maailmansota

Italian pääministerinä toimi vuosina 1922-1943 Benito Amilcare Andrea Mussolini. Mussolini oli keskeisiä hahmoja italialaisen fasistisen ideologian perustamisessa. Mussolinin johtamalle fasistisille aatteen keskiössä oli antikapitalismi, yksinvaltius, antisemitismi sekä tavoite rakentaa Italiasta uusi Rooman imperiumi Välimeren alueelle.

Mussolinin pyrkimys luoda Italiasta uusi suurvalta oli syy muodostaa sotilaallinen liitto Saksaa johtaneen Hitlerin kanssa toisessa maailmansodassa. Kun Italia alkoi hävitä toisessa maailmansodassa, Mussolini syrjäytettiin vallasta 1943. Saksalaisten tuella hän hallitsi vielä tämän jälkeen muutaman vuoden Pohjois-Italian sosiaalista tasavaltaa, jota kutsuttiin nukkevaltioksi. Mussolini yritti paeta Sveitsiin vuonna 1945 liittoutuneiden joukkoja. Pakomatka epäonnistui ja hänet surmattiin.

Neorealismi

Toisen maailmansodan (1939-1945) jälkeinen Italia oli taloudellisesti heikossa tilassa. 1950 -luvulla Eurooppaa hallinneen nousukauden vaikutukset saavuttivat lopulta osittain myös Italian. Pohjois-Italiassa elettiin 50-luvulla taloudellisesti vahvaa kautta. Tämä kuvastui myös elokuvallisessa todellisuudessa. Federico Fellinin sekä Sophia Lorenin luoma glamour rakensi Pohjois-Italiasta kertovaa illuusiota. Samaan aikaan Etelä-Italian todellisuus oli toisenlainen. 1950-luvun nousukausi ei saavuttanut Etelä-Italiaa, useat siellä asuvista kärsivät köyhyydestä.

Osittain tästä maan sisäisestä vastakkainasettelusta nousi glamour elokuvien vastakohtana neorealistinen suuntaus. Tämän tyylisuunnan elokuvien tarinat käsittelivät yhteiskunnallisen todellisuuden muutoksia. Neorealistisissa elokuvissa tarinan keskiössä olivat yhteiskunnan heikommassa asemassa olevien narratiivit. Elokuvien teemoihin kuuluivat arkipäiväisen elämän ongelmat kuten köyhyys, sorto, epäoikeudenmukaisuus sekä epätoivo. Suuntauksen merkittävimpiä elokuvaohjaajia ovat Roberto Rossellini, Luchino Visconti sekä Vittoria de Sica.

 

 

 

 

Neorealismi ei ollut pelkästään tyylisuunta, vaan laaja yhteiskunnallinen ilmiö. Se oli antifasistinen reaktio Italiaa hallinnen Mussolinin yksinvaltaan. Italian neorealismi syntyi sodan aiheuttaman kärsimyksen sekä fasismin jälkeisen häpeän ilmapiirissä. Ajassa oli tarve luoda uudenlainen tapa katsoa maailmaa sekä kertoa tarinoita. Neorealismin vaikutus elokuvateollisuuteen on ollut voimakas. Sen kautta elokuvasta tuli yhteiskunnallisen vaikuttamisen väline. Neorealismin myötä myös muissa maissa alettiin käsitellä elokuvan välityksellä erilaisia sosiaalisia ongelmia.

Milanon ihme ja sadun merkitys

Vittorio De Sican Milanon ihme on keskeisiä neorealistisen suuntauksen elokuvia. Se saavutti kriitikkojen suosion ja palkittiin 1951 Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnolla. Elokuva yhdistää neorealistisia aineksia sadunomaiseen tarinan kerrontaan. Sadun merkitys elokuvassa korostaa köyhien ihmisten toivotonta taistelua todellisuudessa. Vain sadun keinoin, ne joilla ei ole rahaa ja valtaa voivat pärjätä elämässä.

Sadut ovat oleellinen osa tarinankerronnan perinnettä ja kuuluvat universaalisti ihmiskunnan historiaan. Niiden peruspiirteisiin kuuluvat ongelman ratkaiseminen, hyvän taistelu pahaa vastaan, vaikeuksista voittoon selviäminen sekä päähenkilön muuttuminen tarinan edetessä. Tapahtumapaikat ovat usein nimeämättömiä, niiden merkitys on lähinnä symbolinen. Tyyliltään ne ovat mustavalkoisia, kärjistäviä sekä voimakkaita asetelmia rakentavia. Satujen henkilöhahmot ovat selkeitä ja usein ristiriidattomia. Yleensä sadut sisältävät opetuksen ja antavat toivoa paremmasta, sadun maailmassa hyvä voittaa pahan.

 

Pohdittavaksi

Elokuvan aikana

  • Minkälainen Totò on, laita ylös seikkoja hänen luonteestaan? Miten hän reagoi asioihin?
  • Mitä yliluonnollisia yksityiskohtia elokuvassa ilmenee?
  • Mikä on täysin realistista, mikä tapahtuu todella?
  • Minkälaisissa tilanteissa kuulet musiikkia tai laulua?


Elokuvan katselun jälkeen

  • Miten tulkitset elokuvan loppuratkaisun?
  • Millä tavoin elokuva ottaa kantaa yhteiskunnallisesti?
  • Mikä on musiikin ja erityisesti laulun merkitys elokuvassa?

Neorealismi

  • Etsi tietoa netistä Italian neorealismista ja tyylisuuntaan kuuluvista elokuvista.
  • Nimeä kolme neorealistista elokuvaa ja kirjoita niistä lyhyt esittely.
  • Mikä niistä vaikuttaa sinusta mielenkiintoisimmalta? Miksi?
  • Pohdi oletko nähnyt elokuvia, jotka ovat saaneet vaikutteita neorealismista.
    (ks. Artikkeli ”How A New Generation Of Politically-Charged Films Are Reawakening The Spirit Of Italian Neorealism kohdasta ”Lisämateriaalia”)
  • Jos Suomessa tehtäisiin nyt neorealistinen elokuva, mitä aihetta se käsittelisi?